Manabo webdesign
Image default
Marketing

Nieuwe klanten vangen van begin tot eind

Het vinden van nieuwe, potentiële klanten, kan natuurlijk door middel van allerlei verschillende marketing methodes. Een grote en belangrijke variant hiervan is inbound marketing. Bij inbound marketing wordt er op een subtiele manier een mogelijke klant gevonden bij de zoekmachine, en wordt deze langzaam meegenomen door de website om zo een product of dienst te verkopen. Deze vorm van marketing gebruikt een vier stappenplan om op een subtiele manier nieuwe klanten binnen te halen. Kort genoemd zijn deze stappen met hun engelse benamingen als volgt; attract, convert, close, delight. Wat dit precies inhoudt, daar gaan we in dit artikel verder op in.

Het 4-stappenplan

De eerste stap, awareness gaat met name over het binnenhalen van publiek via zogenaamde inbound kanalen. Dit zijn plekken zoals zoekmachines, blogs van relevante thema’s, social media kanalen en natuurlijk advertenties zelf. Zo is het bijvoorbeeld aan te raden om in instagram of linkedin adverteren te investeren. Op al deze plekken is het mogelijk om de mogelijke klant door te sturen naar jouw website of webshop. Bij stap 2 gaan we er vanuit dat de potentiële klant op de website is aangekomen, hier is het van belang om de contactgegevens van de bezoeker te krijgen. Als je deze hebt, kan je met ze in contact blijven. Het verkrijgen van deze gegevens kan bijvoorbeeld door mensen een gratis download aan te bieden, of een proefversie te laten bestellen.

Stap 3 en 4

Wanneer je genoeg informatie hebt verzameld van een mogelijke klant, is het natuurlijk wel handig als je hier ook iets mee doet. Omdat veel mensen vaak eerst in een oriëntatiefase zitten, is het belangrijk dat je bijvoorbeeld via de mail ze duidelijk laat zien wat je allemaal te bieden hebt. Het voordeel van emails sturen, is dat je via marketingtactieken kan zien wie er doorklikt op linkjes in de email en waar ze naar kijken. Op deze manier kan je het profiel van de potentiële klant nog verder specificeren.

Nieuwe klanten zijn belangrijk, maar bestaande klanten zijn ook zeker het waard om behouden te blijven. Dit is omdat deze gekeken naar marketingkosten, een stuk goedkoper zijn. Je hoeft ze immers niet meer over te halen, maar enkel enthousiast te houden. Zo kan je bestaande klanten bijvoorbeeld via de e-mailnieuwsbrieven dingen aanbieden zoals extra content, nieuwe tips of kortingen, zodat ze een positief beeld blijven hebben bij jouw merk.