Het succes van Ted Baker

Met het nieuws van recordwinsten die deze maand bekend zijn gemaakt, is Ted Baker een van de meest succesvolle modeverhalen van Groot-Brittannië. De reden? Het merk, onder andere bekend van de Ted Baker tas, doet de dingen niet zoals iedereen. We vroegen lifestyle schrijver Alice Olins om zijn geheim te onderzoeken.

1. Waar is Ted Baker geboren.
Oh, en hij is geen echte man – hij is het stijlvolle alter ego van ondernemer Ray Kelvin. Het was 1987, en Kelvin besloot een gespecialiseerde shirtmaker op te richten in Glasgow. Dat was de eerste Ted Baker winkel. Sindsdien zijn er 397 anderen gevolgd.

2. Dit seizoen heeft Ted 65 kledingstijlen om uit te kiezen.
Dat betekent dat je voor elke dag van juni en juli een andere jurk kunt dragen en toch nog wat over hebt. Deze complete zomerjurkencollectie, die via tropische prints door de Art Nouveau-nostalgie reist naar kleurrijke kanten blokken, bevat 13 knielange stijlen, waarvan 41 een beetje dijbeen, drie moderne midi’s en acht avondvullende superjurken. Geen enkel zomerhuwelijk of tuinfeest mag zonder.

3. Voor Ted (lees: Ray) zit de duivel in het detail.
Van subtiel borduurwerk en het gebruik van de fijnste stoffen tot amusante aantekeningen op de verpakking en oneerbiedige raamschema’s biedt alles wat de naam Ted Baker draagt absolute aandacht voor detail, kwaliteit en nog iets meer. De onze is een stijl die volledig uniek is.

4. Elke Ted Baker winkel is anders.
Op Robertson Avenue in Los Angeles is de winkel bedekt met een gigantische witte paisleyprint. In Kent heeft Ted zijn eigen dorp, Tedbury. De ‘winkel’ is verdeeld in vier verschillende buurtwinkels, waarbij een deel van de kleding tegen oude slagerstegels wordt opgehangen en een ander deel wordt tentoongesteld in het café, The Teas Knees. Dan is er in Tokio de driedubbele hoogte glasrand, terwijl Ted Baker volgende maand zijn nieuwste en grootste onderneming lanceert: een 6.000 vierkante meter grote conceptwinkel in Shoreditch.